تفاوت هواساز با روف تاپ پکیج در چیست؟

روف تاپ پکیج نوعی هواساز است. به این ترتیب آیا تفاوتی بین دو هواساز و روف تاپ پکیج (پکیج یونیت)  وجود دارد؟ 

یونیت هواساز یک محفظه فلزی بزرگ است که به تهویه و گردش هوا برای ایجاد یک فضای ایده آل کمک می کند. هواساز از اجزایی مانند عناصر گرمایش، عناصر خنک کننده، دمنده یا فن، فیلترها، محفظه های اختلاط، جداکننده های لرزش، خنک کننده ها، دستگاه های بازیابی حرارت و کنترل ها تشکیل شده است. همه این مؤلفه‌ها در روف تاپ پکیج (پکیج یونیت) نیز وجود دارند، زیرا  پکیج یونیت نیز نوعی هواساز است.

پکیج یونیت یک نوع هواساز در فضای باز است. از آنجایی که پکیج یونیت بر روی پشت بام نصب می شود، نگرانی در مورد ایجاد فضا یا فضای اضافی برای نصب آن مانند سایر انواع هواساز را از بین می برد. از آنجایی که یونیت روی پشت بام نصب می شود، باید مراقب باشید زیرا در معرض آب و هوا قرار دارد.محفظه پکیج یونیت از ورق های آلومینیومی یا فولاد گالوانیزه با پوششی از مواد مقاوم در برابر خوردگی ساخته شده است. تمامی قطعات مانند فن، موتور، اتصالات محرک دمپر، شیرهای آب و کنترل ها در داخل جعبه نصب می شوند.

این دو سیستم هر دو هدف بسیار مشابهی دارند و می توانند تقریباً شبیه هم به نظر برسند. هر دوی آنها برای پخش هوا در ساختمان استفاده می شوند و برای رسیدن به این هدف دارای فن هایی هستند. آنها هم هوای تازه محیط را می گیرند و هم قبل از گرم کردن یا خنک کردن هوا برای مطابقت با نیازهای داخل ساختمان، آن را از طریق یک فیلتر تمیز می کنند. تفاوت اصلی بین این دو در نحوه گرم شدن یا خنک شدن هوا است و ما به هر یک از این موارد نگاه خواهیم کرد تا اصول اولیه نحوه کار را بیاموزیم.

هواساز

هواساز

به واحدهای هواساز به اختصار AHU نیز گفته می شود.  هواسازها معمولاً در داخل ساختمان قرار دارند، اگرچه می‌توانید آنها را در موتورخانه ها و روی پشت بام نیز پیدا کنید و یافتن محکم‌تر، مناسب‌تر از آب و هوا، نشستن هواساز در فضای باز روی پشت بام، برای آزاد کردن فضای ارزشمند در داخل ساختمان، رایج‌تر شده است. هدف آنها توزیع هوا در اطراف مناطق مشخص شده در ساختمان است.

گاهی اوقات یک AHU کل ساختمان را تامین می‌کند، اما در ساختمان‌های جدیدتر معمول است که چندین هواساز کوچک‌تر تغذیه‌کننده قسمت‌های مختلف برای فراهم کردن محیط داخلی بهتر و همچنین صرفه‌جویی در مصرف انرژی باشد. در هواسازها سیستم خنک کننده در خود واحد تعبیه نشده است، در عوض به یک چیلر مرکزی با آب یا هوا خنک می شوند، گاهی اوقات از نوعی واحد تهویه مطبوع تقسیم می شوند و همچنین می توانید آنها را به شبکه های خنک کننده منطقه ای متصل کنید.

روف تاپ پکیج (پکیج یونیت)

این واحدها همانطور که از نامشان پیداست همیشه روی پشت بام قرار دارند. آنها در مغازه ها و املاک تجاری کوچک بسیار متداول هستند و به دلیل ساده، جمع و جور، مستقل و در یک واحد HVAC محبوب هستند. هدف آنها توزیع هوای مطبوع در اطراف مناطق مشخص در یک ساختمان است. پکیج یونیت ها همچنین به صورت  کانال کشی هم در ساختمان ها متصل می شوند و هوای مطبوع فراهم می کنند. پکیج یونیت ها معمولاً دارای سیستم تبرید داخلی هستند یعنی حاوی یک چیلر هواخنک یا یک پمپ حرارتی هستند و یا منبع حرارت جداگانه مانند هیتر گازسوز دارند.

پکیج یونیت

 پکیج یونیت تمام اجزای واحد را در خود جای داده است. این شامل تعدادی دمپر برای کنترل جریان هوا است و در صورت مناسب بودن شرایط می تواند به گردش مجدد هوا اجازه دهد. این یونیت همچنین دارای فیلترهایی برای تمیز کردن هوا و همچنین کویل های گرمایش و سرمایش و حداقل 1 فن مرکزی  می باشد. سیستم تبرید نیز معمولاً به پشت یا کنار آن متصل است تا دما را کنترل کند.

هوای تازه محیط از طریق فن مکیده شده و از دمپرها عبور می کند. سپس از فیلترها عبور می کند تا هرگونه گرد و غبار و آلودگی را قبل از تنظیم دمای آن در مبدل حرارتی از بین ببرد. سپس فن آن را به داخل ساختمان می فرستد تا فضا را مطبوع کند. مجرای دیگری هوای گرم مورد استفاده را از اتاق ها جمع آوری می کند و در صورت وجود آن گزینه و شرایط مناسب، آن را به پکیج یونیت منتقل می کند، جایی که خارج می شود یا دوباره به گردش در می آید.

نکته این دستگاه اینجاست در روف تاپ پکیج مبرد (برای مثال گاز R134a )به طور مستقیم گرمای هوا را می گیرد. در حالی که در سیستم هواساز با چیلر، ابتدا مبرد در اواپراتور، آب را خنک کرده و بعد این آب خنک به کویل هواساز فرستاده می شود و آب سرد لوله های کویل، گرمای هوای اطراف کویل را به خود جذب می کند. زمانی که یک آب یا هر سیال دیگری واسطه انتقال حرارت باشد،مطمئناً درصدی از انرژی در حین این تبدیل، تلف می گردد.  در دستگاه پکیج یونیت این اتلاف انرژی حذف می شود و مبرد مستقیماً گرمای هوا را جذب می کند به همین خاطر راندمان آن بهتر می شود و دستگاه انرژی کمتری  مصرف می کند. در نتیجه مهم ترین مزیت روف تاپ پکیج  به هواساز همراه با چیلر راندمان بیش تر آن است.

درچه جاهایی کاربرد دارند؟

هواسازها و پکیج یونیت ها به خاطر داشتن سیستم تهویه مطبوع کانالی و خروجی دمای ثابت برای همه دریچه ها برای سالن های بزرگ مثل سوله ها، سالن های ورزشی و کتابخانه ها مناسب می باشند. در سیستم های کانالی با اتاق های متعدد استفاده از  یونیت فن کویل بهتر است.

 



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...