سیستم ذخیره سازی و بازیابی خودکار در سردخانه مواد غذایی

وقتی صحبت از فناوری مناسب برای مدیریت سردخانه می شود، تقریباً همه تجهیزات متداول در یک انبار معمولی را می توان در انبار سردخانه یافت. با این حال، این تجهیزات به طور خاص با در نظر گرفتن دما طراحی شده اند، این بدان معناست که تقریباً گران تر هستند.در سردخانه هایی که توان و موجودی ذخیره کالا بالا باشد می توان از سیستم ذخیره و بازیابی خودکار (ASRS)  استفاده کرد. یک سیستم ذخیره سازی و بازیابی خودکار (ASRS) شامل انواع سیستم های کنترل شده توسط رایانه می باشد که برای قرار دادن و بازیابی خودکار بارها از مکان های ذخیره سازی استفاده می شود. این سیستم می تواند از جرثقیل های واحد بار یا شاتل ها برای تسهیل ذخیره سازی و بازیابی محصولات استفاده کند. برای کالاهای کوچکتر و سبک تر، ممکن است از جرثقیل کوچک و شاتل با ظرفیت بار کم استفاده شود. این ها می توانند به سرعت در بازاریابی و ترتیب مواردی که به فرایند های پایین دستی برای پالت کردن و انجام سفارش داده می شوند، ترتیب دهند.

جرثقیل استاکر

ماشین های مورد استفاده در سیستم ASRS  

سیستم AS / RS به طور معمول به قفسه بندی پالت و قفسه درایو مجهز می باشد که هر دو ساختار کامپوزیتی هستند. علاوه براین پانل های فلزی و پانل های چوبی برای بارگیری با ظرفیت مناسب در دسترس هستند. نوار نقاله ها تحت برنامه آموزش کامپیوتر مرکزی، کار بارگیری و تخلیه را انجام می دهند. استفاده کامل از محیط ذخیره سازی خودکار یکی از نکات مورد اهمیت می باشد. ذخیره سازی کالاها با استفاده از سیستم انبار چند سطحی، ارتفاع می تواند به 30 متر برسد، با توجه به نیاز سردخانه این مقدار می تواند بیش از 12 متر ارتفاع، متوسط (5-12 متر) و کم (5 متر پایین تر) برسد. سیستم های ذخیره سازی خودکار اغلب در صنایع غذایی، تنباکو، الکترونیک، مکانیکی و صنایع دستی بکار گرفته می شود. در ادامه با ماشین هایی که در سیستم ذخیرع سازی یا بازیابی خودکار استفاده می شود می پردازیم.

جرثقیل های واحد بار

این دستگاه به گونه ای مقرون به صرفه طراحی شده است تا بار را در داخل و خارج از ذخیره سازی با تراکم بالا اداره کنند. انواع مختلف سرعت افقی و عمودی وجود دارد و با وزن های مختلف؛ به این معنی است که شتاب نیز متغیر است.  این ها باعث حفظ ثبات بار و سطوح نویز پایین می شوند در حالی که سریع ترین سرعت عملیاتی ممکن را حفظ می کنند. ایستگاه های جمع کننده کالا بسیار ارگونومیک تر از جمع آوری کالا توسط انسان هستند و عملیات با بهره وری بیش تری صورت می گیرد.

شاتل پالت

این دستگاه ها از یک پالت که روی ریل ها حرکت می کند برای انتقال سریع کالا در قفسه های دخیره سازی عمیق استفاده می کند. در برخی موارد شاتل قابلیت حرکت عمودی هم دارد. این شاتل ها امکان ذخیره، بازیابی و مدیریت سریع و کارآمد محصولات را ممکن می سازند. در سردخانه زیر صفر این یک راه حل ایده آل برای حفظ راحتی کارگران و ارائه قابلیت تنظیم بیش تر نسبت به لیفتراک های سنتی است.

شاتل با ظرفیت بار کم

برای ذخیره سازی اقلام کوچک در فضا و زمان کمتر طراحی شده است، آنها شامل آلیاژهای سبک وزن هستند که سرعت را افزایش می دهند. مانند جرثقیل های یونیت بار سرعت و شتاب متغیر، ایستگاه کار ارگونومیک،  و سر و صدای کمتر را ارائه می دهند. آنها می توانند در ارتفاعات مختلف ساخته شوند، برای اپراتورها آسان است که آموزش ببینند و فضای کمی اشغال می کنند به این معنی می توان آنها را در نزدیکی محل کار کارخانه یا انبار نصب کرد.

لیفتراک های خودکار

هزینه و تعمیرات سخت در سیستم ASRS ممکن است باعث شود که بعضی از اپراتورها از پس آن برنیایند. لیفتراک خودکار می تواند راه حل خوبی برای این عملیات بدون نیاز به تعمیر اساسی و سرمایه گذاری زیاد باشد.

پالت چینی رباتیک

 برداشتن سفارش به وسیله رباتیک استراتژی دیگری است که به محیط های سردخانه راه یافته است. این ربات ها می توانند به صورت استراتژیک یک یا چند لایه از پالت را بردارند که به سفارش مشتری بستگی دارد. ربات ها انعطاف پذیر هستند و می توانند انبارهای سردخانه را با تغییرات بازار سازگارتر کنند.

سردخانه

نکات مهم ذخیره سازی و بازیابی خودکار

تراکم ذخیره سازی به دلیل محدودیت فضا مهم است علاوه براین در فرایند ذخیره سازی هیچ پردازشی انجام نمی شود و فقط کار ذخیره و حمل و نقل صورت می گیرد.همچنین به دلیل جلوگیری از آسیب احتمالی به بار دقت بسیار مهم باشد.

کاهش هزینه ها و انرژی با ذخیره سازی خودکار

به خاطر دسترسی بهتر جرثقیل ها به ارتفاعات بالاتر نسبت به لیفتراک های معمولی از فضای بیش تری در سردخانه برای انبار کردن می توان استفاده کرد.استفاده از فضای کمتر می تواند صرفه جویی زیادی به ویژه در شهرهایی که قیمت زمین گران است باشد.در سردخانه ها 70 درصد حرارت از سقف  به داخل ساختمان می آید. هر چه سردخانه متراکم تر باشد مساحت سقف کمتری هم دارد و در نتیجه اتلاف انرژی در آن کمتر است. ذخیره سازی خودکار با طراحی صحیح همچنین هوای گرم وارد شده به منطقه سردخانه را به حداقل می رساند، زیرا یک سیستم خودکار به پالت ها اجازه می دهد از دهانه کوچکی عبور کنند که در صورت عدم استفاده به سرعت بسته می شود. علاوه براین  استفاده از  سیستم رباتیک بسیار کارآمد می باشد زیرا درب سردخانه را بیش از زمان لازم باز نمی گذارد و بستن آن را فراموش نمی کند. این باعث کاهش بار سیستم تبرید شما می شود و عمر آن را افزایش می دهد.

حفظ یکپارچگی کالا با ذخیره سازی خودکار در سردخانه

هنگامی که محصولات به صورت دستی کنترل می شوند، خطر آسیب بیش تر است. اتوماسیون خطر خطای انسانی را از بین می برد و به شما اطمینان می دهد که کیفیت محصول در زمان حضور در انبار به خطر نمی افتد. استفاده از جرثقیل های خودکار همچنین موجب صرفه جویی در وقت و هزینه می شود. امروزه سیستم های ذخیره سازی و بازیابی خودکار (ASRS) در صنعت سردخانه بسیار محبوب شده اند. ذخیره سازی با تراکم بالا و پشتیبانی از قفسه آنها امکان طراحی عمیق و بلند را می دهد که تراکم محصول را به حداکثر می رساند.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...