انواع کمپرسور گریز از مرکز و کمپرسورهای چند مرحله‌ای

کمپرسور گریز از مرکز را می‌توان با توجه به کاربرد، به دو دسته تقسیم کرد: کمپرسور گریز از مرکز تک مرحله‌ای و کمپرسور گریز از مرکز چند مرحله‌ای.کمپرسور گریز از مرکز تک مرحله‌ای از یک پروانه منفرد با پره‌های همراه و دیفیوزر تشکیل شده است. قابلیت نسبت فشرده سازی کمپرسور در درجه اول تابعی از سرعت محیطی پروانه و هندسه تیغه است. به طور کلی  یک کمپرسور تک مرحله‌ای می‌تواند تا نسبت فشرده‌سازی 3 به 1 را بدست آورد. ظرفیت جریان این نوع از 1000 cfm تا 300000cfm  است. هزینه اولیه برای محدوده ظرفیت متوسط تا زیاد کمپرسورهای تک مرحله‌ای نسبت به انواع دیگر خیلی بهتر است.

کمپرسور گریز از مرکز چیست؟

این نوع از کمپرسورها، با بکارگیری از پره‌ها حرکت چرخشی به سیال داده می‌شود و با استفاده از نیروی گریز تولید شده از مرکز، فشار سیال به حد دلخواه می‌رسد. این کمپرسورها با استفاده از افزایش انرژی جنبشی سیال مبرد، به کمک پره‌های دوار، فشار و دمای گاز را بالا می‌برد. سیال که عموما بعد از این مرحله به شکل گاز است به داخل محفظه مکیده شده و پره، گاز را مجبور به حرکت دوار با سرعت بالا می‌کند. در نهایت ذره‌ای که بیشترین سرعت را دارد از یک دیفیوزر عبور کرده و در آن حجم گاز افزایش و سرعتش کاسته می‌شود. در این فرآیند انرژی جنبشی گاز در فشار پایین و سرعت بالا، به سرعت پایین و فشار بالا تغییر وضعیت می‌دهد. با افزایش سرعت دورانی پره، فشار نهایی نیز افزایش می‌یابد. در کمپرسور گریز از مرکز، تمام این فرآیندها و مراحل به صورت همزمان و پشت سر هم رخ می‌دهد که این امر  بر خلاف روش کار کمپرسورهای پیستونی است که در هر سیکل سه حالت مکش و تراکم و تخلیه یکی پس از دیگری رخ می‌دهد.در ادامه این پست به انواع کمپرسور های گریز از مرکز می پردازیم.

کمپرسور گریز از مرکز

کمپرسور تک مرحله‌ای از بالا آویخته شده (over hung)

در این شکل از کمپرسور پروانه در انتهای غیر محرک شافت قرار دارد. این نوع کمپرسورها دارای نازل مکش جریان محوری هستند که بازدهی بالاتر و دامنه عملکرد گسترده‌ای دارند. اینها عمدتاً برای استفاده در فشار کم و حجم زیاد طراحی شده‌اند. جریان کمپرسور توسط پره راهنمای ورودی، دریچه تخلیه یا با عبور کنترل می‌شود. برای انجام تعمیر و نگهداری یاتاقان نیازی به برداشتن پروانه نیست. می‌توان آن را به سادگی با باز کردن پوشش محافظ انجام داد. این می‌تواند جریان گاز را تا 60000 متر مکعب در ساعت کنترل کند و نسبت فشار تا 3.5 نیز حاصل می‌شود. کمپرسور تک مرحله‌ای به طور عمده در سرویس گاز کک استفاده می‌شوند.

کمپرسور گریز از مرکز تک مرحله‌ای با طراحی پرتویی

 در تنظیمات بین یاتاقان، پروانه بین یاتاقان‌ها نصب می‌شود. پروانه‌ها از نوع نیمه باز هستند. این می‌تواند جریان گاز را تا 40000 متر مکعب در ساعت کنترل کند، نسبت فشار تا 1.45 و فشار تخلیه تا 2 بار را می‌تواند تحمل کند.از کمپرسورهای تک مرحله‌ای پرتویی به طور عمده به عنوان کمپرسور تقویت کننده یا بازیافتی در صنایع پتروشیمی استفاده می‌شود.

کمپرسور گریز از مرکز  تک مرحله‌ای با دنده یکپارچه

کمپرسورهای توربوی تک مرحله‌ای با دنده یکپارچه دارای پروانه‌های نیمه باز هستند. پروانه بیش از حد مستقیم روی شافت پرسرعت گیربکس سوار می‌شود. این می‌تواند جریان گاز را تا 300000 متر مکعب در ساعت کنترل کند، نسبت فشار تا 3.5 و فشار تخلیه تا 50 بار را می‌تواند تحمل کند. از این کمپرسور در فرایند پاکسازی گاز یا سرویس هوا استفاده می‌شود.

کمپرسور گریز از مرکز چند مرحله‌ای

هگامی که یک کمپرسور تک مرحله‌ای با یک پروانه نمی‌تواند نیازهای فشار را برآورد کند، از کمپرسور گریز از مرکز چند مرحله‌ای  استفاده می‌شود. کمپرسورهای چند مرحله‌ای از چندین پروانه که پشت سر هم قار گرفته اند تشکیل شده است به طوری که گاز را از پروانه اول به سمت آخرین پروانه هدایت می‌کنند. بنابراین به طور موثر فشار در پروانه اول و سپس در پروانه دوم افزایش می‌یابد و بعد به همین صورت تا آخرین پروانه پیش می‌رود. کمپرسورهای چند مرحله‌ای را می‌توان از نظر پیکربندی مورد نیاز متناسب با خذمات خاص و درجه بندی فشار به دسته‌های زیر تقسیم کرد:

  •  کمپرسورهای پوسته افقی
  •  کمپرسورهای پوسته عمودی
  •  کمپرسور پوسته زنگی
  • کمپرسور خط لوله
  •  کمپرسورهای یکپارچه

 

کمپرسور گریز از مرکز پوسته افقی

در کمپرسور پوسته افقی، پوشش استوانه‌ای به دو نیمه  یعنی نیمه بالایی و نیمه پایین تقسیم می‌شود. این دو در امتداد خط مرکزی با پیچ و مهر و موم به هم متصل می‌شوند. به دلیل محدودیت پیچ مهر و موم در تقسیم، فشار بالا را نمی‌تواند حفظ کند، بنابر این در مواردی که فشار کارکرد گاز کمتر از 60 بار باشد از آن استفاده می‌شود. در این نوع مزیت این است که نگهداری از وسایل داخلی فقط با برداشتن نیمه بالایی انجام می‌شود. در این قسمت بیش‌تر اتصال لوله کشی به جز فرایند اصلی اتصال ورودی/خروجی در نیمه پایینی داده می‌شود. فرایند اصلی اتصال به ورودی در نیمه پایین ترجیح داده می‌شود اما ممکن است در نیمه بالایی نیز وجود داشته باشد.

انواع کمپرسور گریز ار مرکز

کمپرسورهای گریز از مرکز  پوسته عمودی

محفظه‌های پوسته عمودی توسط یک سیلندر بسته شده توسط دو در پوش انتهایی، همچنین به عنوان بشکه، تشکیل می‌شود. مزیت پوسته عمودی، قابلیت فشار زیاد آن به دلیل ساخت یک قطعه و مهر و موم نوع فلنج قابت و ثابت در هر انتها است. این ماشین‌ها که به طور کلی چند مرحله‌ای هستند برای خدمات فشار بالا تا 680 بار استفاده می‌شوند. امروزه از کمپرسور عمودی یا پیستونی در صنایع مختلف استفاده می‌شود. این نوع کمپرسور ها مزایای مختلفی دارد، به همین منظور مورد توجه بسیاری از کارفرمایان قرار گرفته است. حجم بسیار کم مخزن آن‌ها، قیمت پایین، قابلیت استفاده از هواساز، ظرفیت و توان دستگاه و … از مزایای مهم این کمپرسور می‌باشد. فرآیند فشرده سازی هوا به واسطه تجهیزاتی همچون هواساز و قدرت بالای اسب بخار به راحتی قابل انجام است.

کمپرسور گریز از مرکز زنگوله ای

این یک نوع کمپرسور پوسته عمودی یا بشکه‌ای است. این موارد برای فشارهای زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند و دارای زنگوله‌ای هستند و به جای پیچ و مهره با حلقه‌های برشی بسته می‌شوند.

کمپرسور گریز از مرکز خط لوله

 اینها دارای پوسته‌های زنگ شکل با یک پوشش انتهایی عمودی هستند. آنها به طور کلی برای انتقال گاز طبیعی استفاده می‌شوند. آنها به طور معمول دارای نازل‌های مکش و تحویل جانبی هستند که در مقابل یکدیگر قرار دارند تا نصب بر روی خطوط لوله گاز را تسهیل کنند. ورودی محوری همچنین در صورت وجود نسبت فشار برای یک پروانه در دسترس است. اینها معمولاً برای فشار تا 100 بار طراحی شده‌اند.

کمپرسورهای گریز از مرکز چند مرحله‌ای با دنده یکپارچه

این نوع برای شرایط کم جریان/ فشار بالا یا جریان زیاد/فشار کم استفاده می‌شود. ای نوع کمپرسور دارای دنده گاوی و از یک تا چهار پینیون سرعت بالا است. یک یا دو پروانه را می‌توان بر روی هر شافت پینیون نصب کرد. سرعت بهینه پروانه و توانایی خنک کردن مراحل فشرده سازی بالایی را تضمین می‌کند. این نوع ماشین به دلیل طراحی مکانیکی ناهموار، قابلیت اطمینان بسیار بالایی دارد و نگهداری آن آسان است. با استفاده از این مصالح ساختمانی و سیستم‌های آب بندی مناسب ، می‌توان  انواع زیادی از گازها را توسط این خط کمپرسور اداره کرد. اینها برای فرایند سرویس هوا و گاز طراحی شده‌اند.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...