تعرفه نگهداری کالا در سردخانه در سال 1401

 نگهداری کالا در سردخانه، یکی از منابع اصلی درآمد سردخانه‌ها محسوب می شود و به همین دلیل تعیین یک تعرفه‌ی متناسب با خدمات ارائه‌شده نقش پررنگی در میزان بهره وری و افزایش سود سردخانه خواهد داشت. از آن جایی که می دانید اکثر کالاهای کشاورزی مانند میوه‌ها باید پس از برداشت در مکانی مناسب ذخیره و نگهداری شوند تا کیفیت و تازگی خود را حفظ نموده و در کوتاه مدت فاسد و خراب نشوند. علاوه بر این موضوع نگهداری میوه جات و سبزی جات در سردخانه مزیت های ویژه‌ای برای خریداران و کشاورزان این محصولات به همراه دارد.  برای مثال در هنگام برداشت، با نگهداری میوه‌ و کالا در انبار سردخانه می‌توان از کاهش و افت قیمت‌ها جلوگیری کرد که این امر از لحاظ اقتصادی کمک زیادی به بخش کشاوری خواهد کرد.

انبارداری

حفظ کیفیت کالا

با در نظر گرفتن این موضوع که اکثر میوه‌ها فصلی برداشت می شوند، برای اینکه بتوانید در فصل‌هایی که  محصولی برداشت نمی شود، این کالا ها را تازه و با حفظ کیفیت به بازار عرضه کنید لازم است که این محصولات در سردخانه هایی مجهز و مناسب ذخیره و نگهداری شوند . اکثر میوه‌ها را می توان در سردخانه‌های بالای صفر و با شرایط مناسب ، به صورت طولانی مدت نگهداری کرد. یکی از مهم‌ترین خدماتی که برای از بین نرفتن کیفیت میوه‌ها در سردخانه‌ها ارائه می‌ شود حفظ برودت و کنترل دمای محصول می باشد. این امر نقش بسیار مهمی در جلوگیری از فساد میکروبی ،شیمیایی و فیزیکی خواهد داشت.علاوه بر این کنترل میزان رطوبت متناسب با هر کالا در محیط انبار نیز یکی از خدمات  مهم و حیاتی است که به نگهداری بیشتر کالا در سردخانه کمک می کند. یکی دیگر از خدمات ارائه‌شده برای نگهداری میوه در سردخانه ، خدمات انبارداری و انبار گردانی است که شامل چیدن محصول در پالت ها به دو روش دستی و مکانیزه و کنترل موجودی کالا می‌باشد. اغلب میوه‌ها مثل سیب‌زمینی بوی خاص و تندی از خود تولید می‌کنند که این امر همواره باعث خراب شدن و بو گرفتن میوه های دیگر می شود، به همین دلیل چیدمان صحیح و اصولی این میوه‌ها و قرار دادن آن‌ها در بخش های جداگانه بسیار ضروری است. 

تعرفه نگهداری کالا در سردخانه چیست ؟

 نگهداری کالا در سردخانه اساسی ترین مورد در سرمایه گذاری ساخت انبار سردخانه است، بنحوی که با داشتن اطلاعات کافی در این زمینه خط‌مشی اقتصادی خود را چه بعد و چه قبل از ساخت سردخانه می توانید مشخص نمایید. اصول کار سردخانه ها بر امانت داری بوده وسردخانه ها همانند بانک های سرمایه گذازی که محافظ پول مراجعین خود می باشند، حافظ کالا یا محصولات مشتریان خود می باشند.سردخانه ها بابت ذخیره و نگهداری کالای مشتری، حق الحفاظ دریافت میکنند که با عناوین مختلف مانند اجاره سردخانه ، کرایه سردخانه و... شناخته می شود ،مهم ترین خدمت در سردخانه حفظ کیفیت محصولات بوده و به طور کلی به دو دسته زیر صفر و بالای صفر تقسیم می شود. سپس خدمات انبارداری که از مراحل چیدمان و کنترل موجودی کالا میباشد که به روش های مختلفی انجام می گردد؛ حفظ سلامت بهداشتی و کیفیت کالا با معیار عدم فساد براساس عمر سردخانه و تعاریف دیگر استاندارد نگهداری کالا ودرآخر جلوگیری از سرقت کالای سپرده شده از موارد مهم در زمینه نگهداری کالا در سردخانه می باشد.

سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان، تعرفه حق الحفاظ نگهداری کالا در سردخانه ها در سال 1401 را مطابق جدول زیر ارائه نموده است.

تعرفه نگهداری کالا در سردخانه های کشور در سال 1401

ردیف

کالا

قیمت (ریال)

1

پنیر و کره

22,437

2

گوشت لاشه، ماهی فله، و مرغ کارتنی

26,100

3

گوشت کارتنی و ماهی کارتنی

24,654

4

خرما، رب و کالاهای مشابه

27,652

5

کیوی، انار، مرکبات، انگور، سیب درختی و کالاهای مشابه (در جعبه پلاستیکی و باکس پالت، طبقه فلزی و با رعایت تمامی استانداردهای لازم )

41,066

6

کیوی، انار، مرکبات، انگور و سیب درختی (در جعبه پلاستیکی بدون باکس پالت فلزی)

34,907

7

سیب درختی در جعبه و یا باکس چوبی

29,103

8

موز و آناناس

44,897

9

تخم مرغ

37,413

10

سیب زمینی و پیاز

25,447

11

بستنی و شیرینی های تر

44,897

 



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...