تغذیه مناسب برای مراقبت از موها

برای  داشتن موهای سالم چی بخوریم؟

دقیقاً مانند پوست، وضعیت موها نیز نشانه ای از ظاهر سلامت داخلی است. سلول هایی که هر رشته مو را تشکیل می دهند، نیاز به تأمین منظم مواد مغذی اصلی دارند. تعادل صحیح مواد مغذی زیر از جمله پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی تمام مواد مورد نیاز مو را  تأمین می کند و باعث درخشش، براقیت و استحکام مو می شود.

تغذیه در مراقبت از مو

پروتئین

از آنجا که مو از پروتئین ساخته شده است، اطمینان از داشتن پروتئین کافی در رژیم غذایی برای تقویت و سلامت مو بسیار مهم است. اگر در رژیم غذایی خود به اندازه کافی پروتئین مصرف نمی کنید، موهای شما خشک، شکننده و ضعیف می شود. رژیم های غذایی بسیار کم پروتئین ممکن است منجر به محدود شدن رشد مو و حتی ریزش مو شوند. مرغ ، بوقلمون، ماهی، لبنیات و تخم مرغ را به عنوان منابع عالی پروتئین همراه با منابع گیاهی مانند حبوبات و مغزها انتخاب کنید.

تغذیه در مراقبت از مو

آهن

آهن به ویژه ماده معدنی مهم برای مو است و آهن کم دلیل اصلی ریزش مو است. فولیکول و ریشه مو توسط یک منبع خون غنی از مواد مغذی تغذیه می شود. هنگامی که سطح آهن (فریتین سرم) به زیر یک نقطه خاص می رسد، ممکن است دچار کم خونی شوید. این امر باعث اختلال در تامین مواد مغذی فولیکول شده و بر روی چرخه رشد مو تأثیر می گذارد و ممکن است منجر به ریزش شود. فرآورده های دامی مانند گوشت قرمز، مرغ و ماهی آهن را با فراهمی زیستی بالا فراهم می کنند، به این معنی که آهن به راحتی در دسترس بدن است. گیاهخواران می توانند ذخایر آهن خود را با قرار دادن عدس، اسفناج و سایر سبزیجات سبز برگ مانند بروکلی، کلم پیچ و سبزیجات سالاد افزایش دهند.

ویتامین C

ویتامین C به جذب آهن کمک می کند بنابراین غذاهای حاوی ویتامین C همراه با غذاهای غنی از آهن مناسب است. ویتامین C همچنین یک آنتی اکسیدان است بنابراین بدن به راحتی از آن استفاده می کند. بهترین منابع، توت سیاه، بلوبری، کلم بروکلی، گواوا، میوه های کیوی، پرتقال، پاپایا، توت فرنگی و سیب زمینی شیرین هستند. ویتامین C به تولید کلاژن کمک می کند که باعث تقویت مویرگ های تامین کننده ساقه های مو می شود.

تغذیه و سلامت مو

امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 چربی های مهمی هستند که بدن ما نمی تواند خود آن را بسازد، بنابراین باید از طریق رژیم غذایی به دست بیایند. امگا 3 در سلولهای موجود در پوست سر وجود دارد و همچنین روغن هایی را فراهم می کند که پوست بدن و مو را مرطوب نگه می دارند. ماهی های روغنی مانند ماهی آزاد، شاه ماهی، ساردین، ماهی قزل آلا و ماهی خال مخالی و منابع گیاهی مانند آووکادو، دانه کدو تنبل و گردو را در آن بگنجانید.

ویتامین A

ویتامین A برای تولید  sebum مورد نیاز بدن است. sebum یک ماده روغنی است که توسط غدد چربی موهای ما ایجاد می شود و یک نرم کننده طبیعی برای پوست سر سالم فراهم می کند. بدون  sebum ممکن است دچار خارش پوست سر و خشکی مو شوید. از جمله محصولات هویج، کدو تنبل و سیب زمینی شیرین، شامل محصولات حیوانی و سبزیجات با رنگ نارنجی / زرد که سرشار از بتاکاروتن (که ویتامین A می سازد)  می باشد.

تغذیه و سلامت مو

روی و سلنیوم

محافظت از پوست سر شامل سایر مواد معدنی مهم، به ویژه روی و سلنیوم است. کمبود روی می تواند منجر به ریزش مو و پوست خشک و پوسته پوسته شود. غلات و غلات غنی شده منبع خوبی از روی به همراه صدف، گوشت گاو و تخم مرغ است.

ویتامین E

آفتاب می تواند به موهای ما آسیب برساند درست مانند اینکه به پوست ما آسیب می رساند، بنابراین اطمینان حاصل کنید که از مواد غذایی سرشار از ویتامین E استفاده می کنید تا از موهای شما محافظت کند. آجیل ها نیروگاه های تغذیه ای هستند، روی و سلنیوم و همچنین ویتامین E را تأمین می کنند، بنابراین سعی کنید آن ها را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل قرار دهید.

تغذیه و مراقبت از مو

بیوتین

بیوتین یک ویتامین B محلول در آب است. بیوتین بسیار کم باعث شکنندگی مو می شود و ممکن است منجر به ریزش مو شود. غذاهای غنی از بیوتین مانند کل غلات، جگر، زرده تخم مرغ، آرد سویا و مخمر را مصرف کنید.

درمان های طبیعی

ماسک موی خود را برای یک درمان عمیق و مغذی هر دو هفته تهیه کنید. یک زرده تخم مرغ را هم بزنید و با نصف آووکادوی له شده و یک قاشق عسل مخلوط کنید. قبل از اینکه کاملاً بشویید، روی موهای مرطوب و تمیز ماساژ دهید و بگذارید 30 دقیقه بماند.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...